onsdag 18 augusti 2010

Hemma i Helsingborg, men bara tillfälligt.

Hemkommen till Helsingborg i dag. Men bara tillfälligt. Fick en tid hos Helsingborgs idrottsskadeklinik. Ska var där 11.00 i morgon. Vilken tur jag hade, och att få komma så snabbt var verkligen skönt. Vi får se om det blir remiss till sjukhuset för operation eller ej. Känns mycket bättre på morgnarna när jag vaknat, men framåt dagen stelt som tusan och ont. Vill egentligen komma iväg igen på semestern, och sticker nog norrut i Danmark.

Vi fattade ett drastiskt beslut under kvällen i Roedvig. Vi stack sent på kvällen därifrån, för att segla hela natten till ön Ven. Blev en spännande seglats och motorgångsfärd på 45 distans och 7 tim. Nästan ingen vind efter ovädret under dagen,och 1 knops medström till Köpenhamn, och det så bra ut 12 timmar framåt. Men sedan skulle ett nytt kraftigt oväder dra in från Polen. Vi måste sticka eller stanna i 3 dagar till. för så skulle vädret se ut. Vi bestämde oss på några minuter, att så fick det bli.
 Vi ville gå innan det blev helt mörkt, pga alla näten som låg utspridda som vi skrivit om tidigare. Det blev ändock ganska mörkt för de mörka moln som drog in. Vår taktik för natten var att vi skulle hålla koll på alla fartyg som vi passerade, och fick syn på över ASI sidan på internet. Vi hade en enorm hjälp av detta. Långt innan vi såg fartygens ljus visste vi att dom skulle komma. Då kunde vi se dem på radarn, och sedan såg vi ljusen av fartygen. Faktiskt ganska spännande, när man nattseglar. Lite sysselsättning i en ganska så trist stund. Spänningen steg dock när vi skulle passera Köpenhamn. Där måste man gå i en ganska smal led, som kantas med bojar och fyrar. Fyrljus försvinner i bakgrunden av stadens alla ljus, och då sätts navigations kunskaperna på prov. Inte blev det bättre av att vi märkte att vår ena babordslanterna hade slocknat. Tydligen fixade det sig inte när jag mekade med den innan semestern. Det är någon form av kontaktfel i den röda lanternan. Problemet kan då vara att den ouppmärksamme fartygskaptenen missbedömer vår färd, och en olycka kan ske. Jag tände vår vita mastbelysning som säkerhet för att belysa förseglet. Allt gick över förväntan, och jag tror att båda tyckte det var spännande att kryssa bland alla bojar, fyrar och stora fartyg på bara kanske 25 meter i från oss.

Kryssningfartyg som vi mötte. Skulle till Tallin enl. AIS:en


Färden gick vidare längs den danska kusten innan den vek av mot Ven och Bäckviken. Där lade vi oss vid fiske kajen. Innan vi gick för att koja, så frågade vi de vakna fiskarna om det var ok att ligga där. Inga problem var svaret. Hamnfogden kom på förmiddagen, och även han godkände vår plats. Men strax innan vi skulle lämna Bäckviken kommer en otrevlig gubbe i släptåg med en lika otrevlig kvinna. Dom menade att platsen var förbjuden att ligga vid, för där skulle ambulansbåten ligga. Jag påpekade att vi fått flera besked om att det var ok. Men dom vill inte lyssna. Jag själv sa att vi visst visste var ambulansbåten skulle ligga, för den var märkt med signalröd färg längs hela kajen. Dom påpekade att jag låg 30 cm in på platsen, och just där var det ett gult smalt streck. Ja hur skulle jag veta vilka färger som gäller, och eftersom vi fick ok från flera håll, så låg vi kvar. Tanten blev galen när jag menade att man troligen hade en intern ökonflikt om platsen. För fiskarna stod uppradade på kajen för att lyssna när kvinnan som visade sig var ansvarig sjukvårdspersonal och läkare på ön, raljerade om idioter och och en massa annat som inte går att skriva i en blogg, och sånt folk ville man inte ha på ön. När man sedan sökte stöd hos fiskarna som stod och lyssnade, och som stod på vår sida brast allt för gumman. En fiskare menade att jag var skadad i benet, och den som bestämmer i hamnen var hamnfogden och inte dom. Ja fortsättning kommer tro mig, Tanten var vass i truten och hade ett jäkla humör, och går nog till botten med sjukbåten innan hon ger sig. Tilläggas ska väl att jag såg vad som komma skulle, så jag mobiliserade mig för fight innan dom började. Men jag ville visa att jag hade rätt, och att jag fått ok från flera håll, dessutom visade tanten och gubben en riktigt sunkig attityd redan från början. Måste säga att sådana här fighter älskar jag verkligen. Lite avreagering på folk som missbrukar sin makt. En fundering man kan ha...är det sjukvården som skapar dessa personer? Eller är det personerna som söker sig till sjukvården, för att dom gillar att styra och ställa med människor, och är vana att bli åtlydda så fort dom öppna näbbet.Troligen är jag inte den enda som fått i gång gumman, kanske en som svarat för sig.
Jag träffar flera av dessa personer dagligen i mitt jobb, och har bara gott att säga om dom. Kanske var hon en produkt av den gamla stammen. Där av finns hon på ön, och fick vara kvar. Inte många som söker jobbet ute på en ö i Öresund.

Men...
Kvällen i går var den bästa på vår semester. Vi gick på Tuna krog och käkade underbar mat, och drack mycket gott vin till.

Hungig familj

Levande fransk musik med dragspel, fiol och sång. Har aldrig varit intresserad av fransk musik tidigare, men detta var faktiskt helt ok.

Fransk sjungande musiker
Barnen var ju med, och massa andra barn var också där. Barnen lekte i mellan åt på baksidan, och skötte sig i stort själva. Milou är väldigt mån om pappa och hans onda ben i bland, ibland glömmer hon bort och kastar sig i hans knä. Så även denna kväll, men det gick bra.

Hemåt åkte vi Vens lokala taxi. En gammal man på 79 år kör runt med en gammal Toyota buss. Han kör aldrig över 30 km/t så man får se mycket. Mycket vänlig man som körde hem till sig, och visade upp sina katter för barnen och oss på gården. Vi var varmt välkomna när vi kommer till Ven nästa gång. Kanske han var ensam, för han sa till oss att aldrig bosätta sig på en ö. Man blir knäpp i huvudet! (Kanske sjukvårdsgumman ovan bott för länge på ön? Bara en tanke som slog.) Han själv åker minst en dag i veckan till fastlandet för att äta och titta i affärer. Han menade att man träffade alldeles för lite folk för att det skulle vara bra. Kanske han har rätt. Men på somrarna är det ju fullt på Ven med turister? Ja men man umgås inte med dem, menade han. Kvällen blev avslappnad och skön, och man somnade skönt i gungande båt.
Återkommer med rapport från sjukgymnasten i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar